Followers

Sunday, 26 June 2011

KOLEKSI CONTOH GAMBAR 2 ARNAB SAKIT

LIHAT PADA GIGI.
jika didapati gigi arnab anda menjadi seperti ini,segeralah membawa arnab anda ke kinik haiwan.adalah digalakkan memberi arnab makan alfafa hay untuk mengelak kejadian ini.juga sediakanlah blok2 kayu supaya arnab dapat mengasah giginya.

KEADAAN BULU YANG KELIHATAN KUSUT DAN TIDAK MENARIK
keadaan ini menunjukkan arnab kemungkinan berada dalam keadaan tidak sihat.prihatinlah pd arnab anda.andai mereka sakit segeralah membawa mereka ke klinik haiwan.

INI ADALAH CONTOH GAMBAR ARNAB YANG BASAH PADA BAHAGIAN MULUT.TAHAP KRITIKAL DAH NI
amat2 lah di sarankan segera membawa mereka ke klinik haiwan dengan segera.jika terlambat boleh membawa kepada kematian.boleh juga diatasi pd peringkat awal,dengan memberikan arnab anda memakan daun pegaga.pastikan daun pegaga yang telah di basuh bersih.ini adalah cara yang zura telah praktikan.dan ia berhasil menyembuhkan arnab.andai telah sembuh hentikan pemberian daun pegaga.tqtqtq.


gambar2 ini adalah gambar arnab rakan2 yg meminta sedikit pertolongan pengetahuan zura..terima kasih pada kawan2 yg mengizinkan gambar ini ditayang untuk tujuan pembelajaran bersama.andai ada gambar2 arnab sakit lagi di masa akan datang akan zura kongsikan di sini.tqtqtq

Friday, 24 June 2011

ARNAB MATANG???DAH BOLEH KAWIN??PASTU ARNAB BUNTING

      arnab ada pelbagai bake,dlm byk2 bake,locallh paling senang membiak.kalo yg spisis2 special susah sikit,sikit jelah x byk pon..hehe..biasanye arnab betina matang pd umor 4 bln dn jantan pd umor 6 bulan..tp kalau saya,sy akn kawinkn arnab betina pd umor 6 bln..ni kalau sylah..bg sy 6 bln rahim arnab dh cukup kuat dn insyallah kualiti baby juge bagus dsamping pemaknn juge menyumbang kpd kualiti mereka.
nak kawin kn arnab senang je,letak je mereka tggl ber2..tp kalau camni susah lak kite nk kire time die beranak..
        cara yg biase zura amalkn adlh mereka mereka tggl cage bersebelahn,dn bile nk kawinkn pilihlah waktu mlm atau awl pg,atau lewat ptg..jgn lak bg dorang kawin mase tgh hari..pastu amik arnab betina dn masukkn pd cage arnab jantan..INGAT..jgn masukkn arnab jantan pd cage arnab betina..lepas tu biarkn selama 15 minit dan perhatikan dr jauh,jgnlh dekat2..malu..hehe..selepas 15 mnt,asingkn arnab betina semula..dn zura biasanye akn ulang balik selepas 1 jam..untk pastikn benar2 berhasil.dan arnab betina slalunya akn mengeluarkn 1 bunyi yg menandakn proses mengawan dh berlangsung..hehe..susah nk gambarkn bunyi tuh..kwn2 cubelah..nnti taulah camner bunyi nyer..huhu..
       seeloknya catatlh tarikh mereka dkawinkn.senang nk buat persiapn bidan kang..arnab akan bunting selama 30 ke 32 hari.tp kalau baru sampai minggu ke 2 arnab dh menunjukkn tande2 nk beranak.tu tandanya arnab tlh bunting palsu..sebaiknya pd waktu ni,kawinknlh mereka semula.
     arnab bunting akn berubah sikap,dr manje akn menjadi garang je..mcm org gak,mood tak stabil..hehe..kalau nak pastikn betul atau tdk,cubalh pegang perut arnab tp jgn pegang kuat2 lak.kalo ade rase ketul2 bulat spt buah anggur tu maknanye kompom arnab tlh bunting.perut pun dh tentulah semakin buncit.sewaktu ni,eloklah pastikan pemakann arnab sentiasa mencukupi dn berilah arnab makan alfafa sbg sampingan..alfafa byk protien tau..kalo x cukup protein,jgn terkejut lak nnti tgk arnab tu mkn baby die lak..amat2 dgalakkn memberi alfafa kpd arnab bunting.elakkn juga arnab bunting dr stress.
      jika tarikh beranak telah hampir,sediknlah bekas beranak utk mereka.dan letaklh keratan2 surat khabar yg tlh d gunting memanjang.seeloknya gunakanlh kotak kayu.tp kalau xder bakul plastik pn leh gak..sewaktu hari ke 25 zura akn mula menutup keliling sangkar,supaya keadaan gelap dan arnab xkan rasa terganggu.penting utk arnab berasa selamat dan selesa.
     tanda2 arnab hendak melahirkan adalah arnab akan kelihatn gelisah..dan x menentu dan tlh mula menarik2 bulunya sendiri.wahh..kalau dh camni,tak lame lg dpt babylah..insyaallah..sekian saje perkongsian dr pengalamn zura..sambung d lain masa yer..nk mkn nih,dh lapar..hehe..kalau ade slh dn silap tegurlah dn andai ade cara yg lebih baik..kongsi2 knlh...tqtqtq...bye..
    

Tuesday, 21 June 2011

STOK 25 HINGGIT SAJE(SOLD)

SOLD






DAUN2 YG BOLEH DIBERIKAN UTK ARNAB(mengikut kebiasaan yg zura bg pd arnab zura)

bagi kwn2 yg membeli arnab dibwh 2 bln,amat2lh tdk digalakkn memberi sebarang dedaun sebelom mereka mencapai umor 3 bln..bg arnab yg pertama kali nak dberi daun,berilah secara peringkat..sikit demi sikit,perhatikan,takut2 arnab leh cirit sbb x tahan mkn daun tu,terkejut agknye..hehe.jgn beri daun pd awl pagi,bglah selepas mereka memakan pallet.sebaiknye ptg atau mlm..dan pd kwn2 yg membela arnab dlm rumah,kencing arnab akn lebih kuat bau pabila diberi mkn sayur..jd kena rajin2 lh cuci lak..huhu..
dedaun yg biase zura bg adalah spt:
DAUN PISANG/DAUN PEGAGE/DAUN KELEDEK/DAUN GINSENG/DAUN SAMBUNG NYAWE/DAUN MULBERY/DAUN DURIAN BELANDA/DAUN PANDAN/NAPEIR/RUMPUT ISRAEL PURPLE DAN PUTIH/DAUN MISAI KUCING/DAN JUGE RUMPUT2 KAT TAMAN TU..

SAMBUNG NYAWA

kebanyakkn yg sy bg adlh herba dan ianya ada khasiat tersendiri pd setiap daun2 ini..sayuran yg biasa kwn2 masak tu,sy x galkkn bagi terutama kobis dan kangkung.
**kwn2 dinasihatkan agar tidak memberi arnab makan daun herba sembarangan,sebelum mengetahui khasiatnya pd arnab.akan datang zura akan kongsikan khasiat dan perubatan melalui daun2 herba...tqtqtq..
GINSENG JAWA
MISAI KUCING(PUTIH)

Monday, 20 June 2011

KENALI TANDA2 ARNAB SAKIT..(juga boleh dijadikan panduan sewaktu membeli arnab)

Dalam pembelian arnab,byk perkara yg perlu anda ketahui.antaranya nilai harge mengikut baka rabbit,umur rabbit,jantina dan byk lg..amatlah tidak digalakkn membeli arnab dibawah umur 2 bulan,kerana dlm umur sebegitu, mereka sebenarnya masih memerlukan susu ibu,dan andai dipisahkan juge boleh menyebabkan antibodi arnab lemah.melainkan anda telah mahir dalam penjagaan arnab.tetapi arnab di bawah umur 2 bulan ni comel2 lah sgt..saya pun geram je tgk..rase nak picit2 je..hehehe.
saya kongsikan sedikit pengetahuan sy mengenai tanda2 arnab sakit..senanglh kawan2 nak memilih waktu nak beli arnab nanti..
antara nya adalah:
1.lihat pada bahagian punggung arnab,kalau kotor je dan ade kesan najis pd bulu d sekiling kawasan itu,tandenye arnab sdg cirit..
2.arnab tidak aktif,kelihatan lemah sahaje...
3.hidung arnab basah.
4.mulut arnab basah(sila pastikan basah bkn dr akibat minum air)
5.bulu arnab kelihatan kusut dan x terurus je.
6.telinga arnab sejuk.
7.pastikan arnab tiada luka.
8.lihat pd gigi arnab,pastikan sekata dan tidak terlalu panjang
seperti biasa,perkongsian ini adalah dari pengalaman zura,andai ada pendapat yg lebih bagus..amat2lah di alukan..tqtqtq..

Sunday, 19 June 2011

BELI TAK SAMPAI SEBULAN..TAPI DAH MATI...????

ramai kawan2 kite yg baru membeli rabbit...comel2 gitu..manje lagi..tp kejap je pastu mati..tentu sedihkan,hampa lagi...lagi2 kalau beli yg spisis mahal2 tuh...mak ai,gigit jari jelah..hehe..
antara penyebab kematian:
1.suka bg mkn bukan2..(bg yg masih baru dlm mmbela rabbit,bglah rabbit anda mkn pallet dan alfafa sahaja)
2.suka sgt bg sayur(nak bg sayur mmg boleh,tp kena tahu sayur apa?apa khasiat?berapa kuantiti?dan kena ada caranya kalau nak bg sayur tu..*akn dtg sy akn kongsikn caranya..)
3.suke lepas rabbit bebas dlm rumah..ini mmg bagus,tetapi,kalau rumah tu bersepah ngan mcm2 benda,xyah la dilepaskan..nanti rabbit mkn bukan2,sendiri yg nyesal..hehe..
4.kalau beli rabbit yg umur bwh 2 bln,seeloknya jgnlah letak diluar rumah.letak je kat dlm,senang nak pantau..
5.jgn bg rabbit kena hujan mahupun tempias..
6.jgn dedahkan rabbit pd suhu terlalu panas,rabbit boleh tahan sejuk,tetapi tak boleh tahan panas.
7.kalau rabbit tu cirit,cepat2 lh rawat..sebab rabbit cirit amatlah sirius,boleh KO..huhu
8.pastikan air rabbit sentiasa bersih.
9.tangkungan najis hendaklah sentiasa dibersihkan..kalau kotor,rabbit kena kurap,rabbit kena cirit,sape yg susah???sendiri jugak kan..hehe..

haa..9 je cukuplahkan???ni semua dari pengalaman zura..bukan reka2 tau...renung2kanlah...
sekian..Assalam..tqtqtq..huhu

Saturday, 18 June 2011

TITIK PERMULAAN

kisahku bermula dari seorang kawan berbangsa cina,yang ingin menumpangkan arnabnya dibawah jagaanku,sementara die melancong ke china..zura terima dgn berat hati,hehe..sbb waktu tu zura x suka rabbit.geli lah katakan..arnab tu sepasang,dah lama dia bela tp tak membiak.dipendekkn cerita,arnab tu beranak sewaktu dlm jagaan zura..tu dia.."lu punye fengshui manyak ong"cina tu ckp ye,bkn zura ckp..hahaha..bila tgk arnab tu membuahkan hasil,dari situlah timbul minat zura utk membela arnab..tambahan pula,cina tu hanya ambil baby2 tu saja..induknya dia bg terus pd zura..wahhhhhh...rezeki jgn d tolak..hehehe...sekian..terima kasih..huhu..

Wednesday, 8 June 2011

KENALI DIRIKU...

ASSALAMUALAIKUM...
Zura adlh seorg ibu kpd 2 org ank.anak pertama berusia 6 thn(lelaki) dan ank ke 2(ika) berumur 4 thn(perempuan).Zura sepenuh masa duduk di rumah saja,jaga ank dan jaga arnab..hehe
Ank ke2 zura OKU,kerana ika jugalh zura memilih utk berada di rumah saja..tak sanggup rasanye nak tinggalkn ika pd org.biarlah zura jage sendiri.Dlm sebulan,3 hgga 4 kali zura akn membawa ika ke HTAR utk rawatan.Memang penat,ttp zura x pernah menyesal d kurniakn ika.Kerana ika lh rezki kami sekeluarga murah..alhamdulillah..syukur kpd mu..
Dipendekkn cerita,bidang arnablah yg zura pilih sbgai kerjaya tanpa meningalkn ank2..tanah d belakang rumah zura gunakn semanfaat yg termampu..
Dulu zura mmg tak minat bela arnab ni,sbb zura geli dgn haiwan2 berbulu,lg2 kucing..mmg zura tak suke sgt2..(dululah..sekarang tak geli dah..hehe).Ika pulak pantang nampak haiwan berbulu,mesti die tangkap dan terus gigit haiwan tu..
Lg2 kalau kucing lalu tepi dia,takde can kucing tu nak lari,mesti masuk mulut ika dulu..tp tak pernah pulak kucing2 tu melawan balik..kucing pun boleh tahu keadaan ika,,agknye lah..hehe..
Panjang juga zura membebel ye..kawan2 nak dgr cerita arnab kan...hehe..terlebih sudah..Lepas ni kite cerita bab macam mane bermulanya zura bela arnab...hehe...TQTQTQ..