Followers

Thursday, 4 October 2012

SOALAN TOP BERKAITAN ARNAB

  1. MENGAPA ARNAB DILIHAT TIDAK MENYUSUKAN BABY DAN TIDAK PEDULI PADA BABY??     lihat kembali pada habitat semulajadi arnab,lubang digali bg menempatkan baby.ibu akan meninggalkan lubang setelah ditutup dan dirasa selamat dari pemangsa.hanya akn masuk ke lubang pabila sampai waktu menyusu.penyusuan kebiasaan,sekali ke 2 kali sahaja.menyusukan pada awal pagi dan lewat petang sahaja.untuk memastikan arnab menyusu atau tidak,boleh lihat pada sebelah pagi.jika perut baby arnab buncit dan ada warna keputihan pada perut baby,itu tandanya baby dah kenyang menyusu.dan jika kempis sahaja,itu tandanya baby tidak menyusu atau tidak disusukan.
  2. IBU ARNAB TIADA SUSU / KEKURANGAN SUSU.BAGAIMANA MENGATASI?   pada hari awal kelahiran baby adalah normal arnab kekurangan susu,bukan tiada tetapi sedikit sahaja.proses memperbanyakkan susu boleh dirangsang melalui pemakanan berkhasiat.seperti alfalfa hay,oat,daun ginseng jawa dan daun betik.**bagi arnab2 yg tidak pernah diberikan dedaun segar,adalah tidak digalakkan diberi secara mengejut.dikhuatiri CIRIT.. nanti.maka pilihlah alfalfa ataupun oat.


baka mix
harga : rm35

baka mix
harga : rm35

5 comments:

  1. Betul la kak. Saya pun nak tanya gak mula-mula sebab arnab saya baru je beranak semalam. nak pegang anak dia takot mak dia marah plak. sebab anak dia sembunyikan kat bawah bulu-bulu dia. nak tengok pun tak bleh. yg sy risau, sy xnmpak lagi mak dia masuk dlm kotak sgkar ni. mgkin dia masuk masa kita takde kot. agaknye jela.hehe. tapi kak, kenapa mixlionhead sy ni beranak 3ekor je? bukan ke mix lionhead ni bleh 6-8ekor. Xde untungla klau jual nanti. harge murah plak tu untuk baka ni.

    ReplyDelete
  2. hai wan.
    kebiasaan arnab yg cabut bulu ni,pandai nyusukan baby.insyaallah okey tu.kecuali jika baby rabbit tak sihat atau ibunya yg tak sihat.itu yg selalu ada masalah.nak ank2 arnab byk,bagi mknn yg meningkatkan kesuburan mcm em4,cuka epal ataupun daun ginseng jawa.nak byk untung,jimatkanlah kos pemakanan..tp penatlah sikit.bagi dedaun je..rajin2 masuk kebun..kih3

    ReplyDelete
  3. Thanks.. Saya memang banyak bg makan daun pun. Seminggu sekali saya masuk kebun. Pastu saya simpan daun-daun tu dalam bekas polistrin kedap udara. Jadi boleh tahan lama sikit. em4 tu campur dalam air ke?

    ReplyDelete
  4. same2 wan..wahh..bagus tu bg daun,sihat arnab2 tu.em4 tu cecair dan dicampurkan sikit je dlm air minum arnab.

    ReplyDelete
  5. Salam Kak..arnab sy bru je melahirkn anak 7ekor ptg TD..apakah kematian akan berlaku..sy setiap hari BG mkn pallet Dan daun Israel..boleh x sy BG mkn daun betik secara langsung..takut pula getah daun caused my arnab cirit Birit..advice kak

    ReplyDelete